SAINT OF SOUTH KALIMANTAN: BANJAR PEOPLE’S PILGRIMAGE TO THE TOMB OF SHEIKH NAFIS IDRIS AL-BANJARI
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFArticle Metrics
Abstract view : 107 times | PDF view : 45 timesReferences
Afriati, E. (2021). Nilai-Nilai Spiritualitas Pada Peziarah Makam Raja Amangkurat I Desa Pesarean Kecamatan Adiwerna Kabupaten Tegal (Skripsi). UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Akhmad Sagir, Muhammad Hasan. (2021). The Tradition of Yasinan in Indonesia. Khazanah, 19(2), 203–222. https://doi.org/10.18592/khazanah.v19i2.4991
Alatas, I. F. (2021). What is Religious Authority? : Cultivating Islamic Communities In Indonesia. United States: Priceton University Press.
Am, M. (2012). KArisma K.H. Muhammad Zaini Abdul Ghani dan Peran Sosialnya (1942-2005). Ilmu Ushuluddin, 12(1), 59–86. https://doi.org/10.18592/jiu.v12i1.135
Andriansyah Bari, Randy Hidayat. (2022). Teori Hirarki Kebutuhan Maslow Terhadap Keputusan Pembelian Merek Gadget. Motivasi: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 7(1), 8–14. http://jurnal.um-palembang.ac.id/motivasi
Arifin, M. (2011). Sufi Nusantara Biografi, Karya Intelektual, Dan Pemikiran Tasawufnya.
Arnawati, A. (2017). Kedudukan dan Peran Ulama dalam Perspektif Al-Quran (Studi Komparatif Tafsir al-Quran dan al’Azim dan Tafsir Fi Zilal al-Qur’an) (A Comparative Study of Tafsir al- Qur’an al-’Azim dan Tafsir FiZ ilal al-Qur’an) (Skripsi). UIN Sultan Maulana Hasanuddin, Banten.
Astuti, H. J. P. (2017). Sebuah Argumentasi Beragama dalam Bingkai Kultural. INJECT, 2(1), 27–52. https://doi.org/10.18326/inject.v2i1.27-52
Aziz, A. A. (2004). Kekeramatan Makam (Studi Kepercayaan Masyarakat terhadap Kekeramatan Makam-makam Kuno di Lombok. Jurnal Penelitian Keislaman, 1(1), 59–77.
Azra, A. (2013). Jaringan Ulama Timur Tengah Dan Kepulauan Nusantara Abad XVII -XVIII. Kencana.
Baihaqi, A. (2019). Takhrij Al-Hadits Kitab Al-Dur Al-Nafis Kary Syekh Muhammad Nafis Al-Banjari (Skripsi). UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Bayhaqi. (2018). Peran Ulama Dalam Pembinaan Perilaku Beragama Masyarakat Desa Dayah Meunara Kecamatan Kutamakmur Kabupaten Aceh Utara. Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh.
Bruinessen, M. V. (2015). Kitab Kuning, Pesantren Dan Tarekat. Bantul: Gading Publishing.
Buseri, K. (2012). Kesultanan Banjar Dan Kepentingan Dakwah Islam. Al-Banjari, 11(2), 221–230. https://doi.org/10.18592/al-banjari.v11i2.457
Chambert-Loir, H., & Guillot, C. (2007). Ziara & Wali di Dunia Islam. Jakarta: PT Serambi Ilmu Semesta.
Daud, A. (1997). Islam & Masyarakat Banjar: Diskripsi dan Analisa Kebudayaan Banjar. Depok: RajaGrafindo Persada.
Fatimah, M. R. N. H., Sisca Nuur. (2019). Biography of Syekh Muhammad Nafis Al-Banjari: An Investigation of Value in The Spread of Islam as A Learning Source on Social Studies. The Kalimantan Social Studies Journal, 1(1), 40–49.
Fery, M. (2023). Konsep dan Karakteristik Wali Allah dalam Surat Yunus Ayat 62. Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 14(2), 279–291. https://doi.org/10.37459/tafhim.v14i2.6546
Hadi, B. (2022). Peningkatan Nilai Spiritualitas Melalui Praktek Ziarah Pada Makam Ulama. GUAU, 2(3), 393–404.
Hanapi, A. R. (2018). Eksistensi Tradisi Jati Suara dalam Acara Khitanan di Desa Darmasari Lombok Timur (Suatu Tinjauan Sejarah Budaya). Fajar Historia, 1(2), 121–138. https://doi.org/10.29408/fhs.v1i2.588
Husserl, E. (2019). The Phenomenology of Internal Time-Consciousness. United States: Indiana University Press.
Ilahi, M. T. (2016). Ziarah Dan Cita Rasa Islam Nusantara: Wisata Religius Dalam Bingkai Kearifan Lokal (Local Wisdom). Jurnal Akademika, 21(1), 117–132.
Iqbal, M. (2021). View of Nuansa Fiqih Dalam Pemikiran Teologi Syekh Muhammad Arsyad Al-Banjari Pada Risalah Tuhfat Al-Raghibin. Khazanah: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 19(1), 21–38. https://doi.org/10.18592/khazanah.v19i1.4938
Karim, A. (2023). Fungsi Laten Penziarahan Makam Keramat (Analisis Sosio-Religius Terhadap Makam Ki Marogan Palembang). Jurnal Studi Agama, 7(1), 20–28. https://doi.org/10.19109/jsa.v7i1.17947
Koentjaraningrat. (1987). Pengantar Buku Antropologi. Jakarta: Rineka Cipta.
Luthfi, K. M. (2016). Islam Nusantara: Relasi Islam dan Budaya Lokal. Shahih: Journal of Islamicate Multidisciplinary, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.22515/shahih.v1i1.53
Mantasia, A. M. (2017). Tradisi Appaenre Nanre Dalam Perspektif Aqidah Islam(Studi Kasus Masyarakat Desa Bollangi Kecamatan Pattalassang). Aqidah-Ta : Jurnal Ilmu Aqidah, 3(2), 129–148. https://doi.org/10.24252/aqidahta.v3i2.4531
Mariadi, Abdul Wahid, Moh. Fakhri. (2023). Makna Ziarah Makam Re’a sebagai Bentuk Komunikasi Transendental Study Etnografi Makam Re’a di Bayan Lombok Utara. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(3), 2117–2127. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i3.1898
Miles, Huberman, & Saldana. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourecebook. New York: Sage Publications, Inc.
Muntaha, A. K. (2022). Konsep Maqam Tauhid Perspektif Muhammad Nafis al-Banjari (Studi Analisis terhadap Kitab ad-Durrun Nafis). Spiritual Healing, 3(1), 62–71. https://doi.org/10.19109/sh.v2i2.11530
Novianti, W. (2017). Motif Ritual Peziarah Makam Sunan Gunung Jati Cirebon. Jurnal Acta Diurna, 13(2), 33–43.
Nur, K. (2020). Tradisi Ziarah Wali Dalam Membangun Dimensi Spiritual Masyarakat. Imtiyaz, 4(1), 28–41. https://doi.org/10.46773/imtiyaz.v4i1.63
Nurrahmah, H. (2014). Muslim Karawang Yang Mempertahankan Tradisi Ziarah Pada Makam Syeh Quro di Kampung Pulobata Karawang Tahun 1970-2013 (Skripsi). UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Prima Amri, Septiana Dwiputri Maharani. (2018). Tradisi Ziarah Kubro Masyarakat Kota Palembang dalam Perspektif Hierarki Nilai Max Scheler. Jurnal Filsafat, 28(2), 160–179. https://doi.org/10.22146/jf.36054
Quin, G. (2021). Wali Berandal Tanah Jawa. Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia.
Rahmadi. (2020). Membincang Proses Islamisasi Kawasan Kalimantan Dari Berbagai Teori. Khazanah: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 18(2), 243–286. http://dx.doi.org/10.18592/khazanah.v18i2.4164
Rahmawati, F. D. (2020). Fenomena Ziarah Makam Keramat Syekh Tubagus Zakaria Di Kecamatan Batu Ceper Kota Tangerang Provinsi Banten. (Skripsi). UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Rohimi, R. (2020). Sejarah dan Prosesi Tradisi Ziarah Makam Keleang. Sosial Budaya, 17(1), 12–19. http://dx.doi.org/10.24014/sb.v17i1.7520
Roifah, M. (2023). Mitos Dan Ritual Dibalik Tradisi Ziarah Wali: Studi Kasus Di Makam Syaikhona Kholil. Jurnal Kajian Kebahasaan dan Kesastraan, 23(1), 24–35. https://doi.org/10.30996/parafrase.v23i1.7909
Rosada, R., & Wawansyah, W. (2018). Tradisi Ziarah Kubur Masyarakat Sasak (Studi Kasus Makam Loang Baloq). Historis | FKIP UMMat, 2(1), 32. https://doi.org/10.31764/historis.v2i1.198
Rosalind, E. (2023). Qualitative Interviewing: Research Methods. London: Bloomsbury.
Rosyid, M. H. (2022). Kajian Pemikiran Konsep Tasawuf Insan Kamil Muhammad Nafis al-Banjari Dalam Kitab ad-Durr an-Nafis. Al-Widad, 1(1), 1–22. https://doi.org/10.58405/aw.v1i1.8
Rusli, A. bin. (2019). Mukti Ali Dan Tradisi Pemikiran Agama Di Indonesia. Potret Pemikiran, 23(1), 10–19. http://dx.doi.org/10.30984/pp.v23i1.929
Safitri, Z. (2017). Persepsi Masyarakat Terhadap Praktik Ziarah Kubur Pada Makam Ulama di Samalanga. (Skripsi). UIN Ar-Raniry Darussalam, Banda Aceh.
Sahriansyah. (2015). Sejarah Kesultanan Dan Budaya Banjar. Banjarmasin: UIN Antasari Press.
Setyawan, Z. N., Bagus Wahyu. (2022). Peran Tradisi Perhitungan Weton Perkawinan Ditinjau Dari Perspektif Hukum Islam (Studi Kasus Dusun Lemah Jungkur, Desa Keniten, Kecamatan Mojo, Kabupaten Kediri). Jurnal Studi Agama dan Masyarakat, 18(1), 46–56. https://doi.org/10.23971/jsam.v18i1.4224
Siregar, P. (2017). Tradisi Ziarah Kubur Pada Makam Keramat/Kuno Jakarta: Pendekatan Sejarah. Prosiding Islam and Humanities.
Soekanto, S. (1987). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: CV. Rajawali.
Tahir, M. (2022). Sejarah Dakwah Islam Di Kalimantan. Palembang: Bening Media Publishing.
Tim MUI Kalsel & Tim LP2M UIN Antasari Banjarmasin. (2018). Ulama Banjar Dari Masa ke Masa Edisi Revisi 2018. Banjarmasin: Antasari Press.
Tita Amalia, Hudaidah. (2022). Peranan Syekh Abdoes Shamad Al-Palembani Sebagai Ulama Bebas dalam Proses Internalisasi Islam di Palembang. Fajar Historia, 6(1), 128–140. https://doi.org/10.29408/fhs.v6i1.5486
Usman, M. L., Muh Ilham. (2021). Fenomena Ziarah Makam Wali Dalam Masyarakat Mandar. Khazanah, 19(2), 247–263. http://dx.doi.org/10.18592/khazanah.v19i2.4975
Wafa, M. A. (2018). Pemikiran Dan Kiprah Syech Muhammad Arsyad Al Banjari Dalam Perspektif Komunikasi Agama. Mutakallimin, 1(1), 17–27. http://dx.doi.org/10.31602/jm.v1i1.2052
Wicaksono, I. H., Wahyu A. (2019). Identifikasi Karakteristik Obyek Daya Tarik Wisata Makam Sunan Bonang Berdasarkan Komponen Wisata Religi. Jurnal Teknik ITS, 8(2), 1–6. https://doi.org/10.12962/j23373539.v8i2.48705
Zarkasyi, M. (2017). Konsep Al-Ma’rifah Muhammad Nafis Al-Banjari dalam karyanya Al-Durr Al-Nafis: Kajian Terhadap Kefahaman Masyarakat Banjar di Kalimantan Selatan (Tesis). Universitas Malaya, Kuala Lumpur.
Zarkasyi, M. (2019). Dakwah Tauhid Muhammad Nafis al-Banjari (1150 H/1735 M). Tsaqafah, 15(1), 137–146. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v15i1.2978
Zuhri, S. (2022). Wali Pitu and Muslim Pilgrimage in Bali, Indonesia. Belanda: Leiden University.
DOI: https://doi.org/10.23971/jsam.v19i2.7522
Article Metrics
Abstract view : 107 timesPDF - 45 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Dhea Umilati, Muhammad Iqbal, Muhammad Husni, Nur Najmi Anggraeni, Alfi Rohmatur Romdhoni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My StatsAlamat Redaksi:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LP2M)
Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya
Jalan George Obos Komplek Islamic Centre, Palangka Raya, Kalimantan Tengah, 73111
Email: [email protected]