TAWASSUT ATTITUDE RELEVANCE NAHDLATUL ULAMA IN PREVENTING EXTREMISM

Siswoyo Aris Munandar, Ummu Azizatul Kubro

Abstract


What was currently happened is the legitimacy of violence, which justified theologically as the term jihad fī sabīlillāh. Radicalisms believed and felt they had the right to commit acts of violence in the name of religion and God. In facts, what they were doing was violating religious rules and staying away from God. The attitude of tasawuf and tawassut in Nahdlatul Ulama prevented radicalism. Based on the background of the problems described above, the study focused on how was the concept of tawassut and tasawwuf in preventing radicalism movements? The purpose was to find out the meaning of tawassuf in Nahdlatul Ulama and to describe the concept of tawassut and tasawwuf  in preventing radicalism. The results revealed that tawassuṭ and tasawuf which were a meeting point between the two, discuss how to realize the attitude of tawassut in Nahdlatul Ulama in the digital era, and discuss the actualization of the attitude of tawassuṭ in realizing peace.

Keywords


Radicalism; Tawassut; Tasawuf; Nahdlatul Ulama

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 115 times | PDF view : 92 times

References


Abdalla, U. A. (2005). Menjadi Muslim liberal. Jakarta: Nalar.

Ali, M. (2015). Islam Mazhab Cinta: Cara Sufi Memandang Dunia. Bandung: Mizan. (Bandung). Diambil dari //library.walisongo.ac.id/slims/index.php?p=show_detail&id=22781

Al-Taftazani, A. al-W. al-G. (1985). Sufi dari Zaman ke Zaman: Suatu Pengantar Tentang Tasawuf. Bandung: Pustaka.

An-Naisabury, I. A.-Q. (1996). Risalatul Qusyairiyah: Induk Ilmu Tasawuf. Surabaya: Risalah Gusti.

Asy’ari, K. M. H. (2015). Risalah Aswaja: Dari Pemikiran, Doktrin hingga Model Ideal Gerakan Keagamaan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Azra, A. (2002). Konflik Baru Antar Peradaban: Globalisasi, Radikalisme & Pluralitas. RajaGrafindo Perkasa.

Azra, A. (2020). Relevansi Islam Wasathiyah: Dari Melindungi Kampus Hingga Mengaktualisasikan Kesalehan. Jakarta: Penerbit Kompas.

Bagir, H. (2017). Islam Tuhan Islam Manusia. Bandung: Mizan.

Bahri, S. (2013). Paham dan Gerakan Keagamaan Islam. Jakarta: Kementerian Agama, Balai Penelitian dan Pengembangan Agama.

Danial. (2011). Menghadirkan Tasawuf di Tengah Pluralisme dan Ancaman Radikalisme. Analisis: Jurnal Studi Keislaman, 11(1), 91–108. https://doi.org/10.24042/ajsk.v11i1.613

Faizah, R. (2020). Penguatan Wawasan Kebangsaan dan Moderasi Islam Untuk Generasi Millenial. Jurnal PROGRESS: Wahana Kreativitas Dan Intelektualitas, 8(1), 38–61. https://doi.org/10.31942/pgrs.v8i1.3442

Fouda, F. (2007). Kebenaran Yang Hilang: Sisi Kelam Praktik Politik dan Kekuasaan Dalam Sejarah Kaum Muslim. Jakarta: Departemen Agama, Badan Litbang dan Diklat, Balai Penelitian dan Pengembangan Agama.

Hanafi, A. (2003). Pengantar Teologi Islam. Jakarta: PT. Pustaka Al Husna Baru.

Huda, S. (2017). Karakter Historis Sufisme pada Masa Klasik, Modern, dan Kontemporer. Teosofi: Jurnal Tasawuf Dan Pemikiran Islam, 7(1), 64–95. https://doi.org/10.15642/teosofi.2017.7.1.64-95

Ismail, A. U. (2012). Integrasi Syariah dengan Tasawuf. AHKAM : Jurnal Ilmu Syariah, 12(1). https://doi.org/10.15408/ajis.v12i1.987

Karim Amrullah, A. M. (2014). Tasawuf Modern. Jakarta: Republika Penerbit.

Kimball, C. (2003). Kala Agama Jadi Bencana. Jakarta: Mizan Media Utama.

Kristeva, N. S. S. (2014). Sejarah Teologi Islam dan Akar Pemikiran Ahlussunah wal Jama’ah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Maarif, H. N. (2017). Islam Mengasihi Bukan Membenci. Bandung: PT Mizan Pustaka.

Machasin. (2011). Islam Dinamis Islam Harmonis ; Lokalitas, Pluralisme, Terorisme. Yogyakarta: Lkis Pelangi Aksara.

Majid, N. (1994). Pintu-pintu Menuju Tuhan. Jakarta: Paramadina.

Masrukhin, M. Y. (2020). Menjadi Muslim Moderat: Teologi Asy’ariah di Era Kontemporer. Yogyakarta: Organisasi Internasional Alumni Al-Azhar.

Menoh, G. A. B. (2015). Agama Dalam Ruang Publik: Hubungan antara Agama dan Negara dalam Masyarakat Postsekuler Menurut Jurgen Habermas. Yogyakarta: Kanisius.

Muhtadi, A. S. (2004). Komunikasi Politik Nahdlatul Ulama: Pergulatan Pemikiran Politik Radikal dan Akomodatif. Jakarta: LP3ES.

Muvid, M. B. (2019). Para Sufi Moderat: Melacak Pemikiran dan Gerakan Spiritual Tokoh Sufi Nusantara Hingga Dunia. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Muvid, M. B., & Aliyah, N. D. (2020). The Tasawuf Wasathiyah Concept in Central Flow of Industrial Revolution 4.0: Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 31(1), 169–186. https://doi.org/10.33367/tribakti.v31i1.1008

Niam, Z. W. (2019). Konsep Islam Wasathiyah Sebagai Wujud Islam Rahmatan lil ‘alamin: Peran Nu dan Muhammadiyah dalam Mewujudkan Islam Damai di Indonesia. Palita: Journal of Social Religion Research, 4(2), 91–106. https://doi.org/10.24256/pal.v4i2.764

Noer, K. A. (2015). Warisan Agung Tasawuf: Mengenal Karya Besar Para Sufi. Jakarta: Sadra Press.

Novi, A., Alansari, M. Z., & Suyuthi, A. (2020). Implementasi Prinsip At-Tawasuth Ahlussunnah Wal Jama’ah An-Nahdlyah Dalam Kegiatan Keagamaan. Sawabiq: Jurnal Keislaman, 1(01). Diambil dari https://journalfai.unisla.ac.id/index.php/sawabiq/article/view/310

Qardhawi, Y. al-. (2003). Membumikan Syariat Islam: Keluwesan Aturan Ilahi Untuk Manusia. Bandung: Arasy.

Qardhawi, Y. al-. (2004). Islam Radikal: Analisis Terhadap Radikalisme Dalam Berislam dan Upaya Pemecahannya. Solo: Era Intermedia.

Qardhawi, Y. al-. (2017). Islam Jalan Tengah: Menjauhi Sikap Berlebihan Dalam Beragam. Bandung: Mizan Pustaka.

Qodir, Z. (2018). Kaum Muda, Intoleransi dan Radikalisme Agama. Jurnal Studi Pemuda, 5(1), 429–445. https://doi.org/10.22146/studipemudaugm.37127

Rabitha, D. (2018). Toleransi Antar Kelompok Umat Beragama pada Masyarakat Heterogen. Jakarta: Balai Litbang Agama Jakarta Press.

Rahmat, M. I. (2005). Arus Baru Islam Radikal: Transmisi Revivalisme Islam Timur Tengah ke Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Ramli, M. I. (2011). Pengantar Sejarah Ahlussunah wal-Jama’ah. Surabaya: Khalista.

Rokhmad, A. (2012). Radikalisme Islam dan Upaya Deradikalisasi Paham Radikal. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 20(1), 79–114. https://doi.org/10.21580/ws.20.1.185

Saefudin, A., & Fatihah, A. (2020). Islamic Moderation Through Education Characters of Aswaja An-Nahdliyyah. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 3, 160–179. https://doi.org/10.31538/nzh.v3i2.594

Shihab, M. Quraish. (2019). Wasathiyyah Wawasan Islam Tentang Moderasi Beragama. Tangerang: Lentera Hati Group.

Shihab, Muhammad Quraish. (2002). Tafsir Al-Mishbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Quran. Ciputat: Lentera Hati.

Suherman, R. (2018). Pembelajaran Nilai-Nilai Tawassut dan Tasamuh Dalam Pelajaran Ahl As-Sunnah Wa Al-Jama’ah dan Ke-Nuan Untuk Mencegah Radikalisme (Studi Kasus Di SMP Ma’arif Bandung) (Other, Universitas Pendidikan Indonesia). Universitas Pendidikan Indonesia. https://doi.org/10/S_PAI_1103481_Appendix.pdf

Syifa, M. M. (2019). Formulasi Konsep Moderasi Islam Berbasis Keindonesiaan dalam Mereduksi Radikalisme Agama di Indonesia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 8(1), 10–10. https://doi.org/10.24090/jimrf.v8i1.2716

Syuhud, A. F. (2019). Ahlussunnah wal Jamaah: Islam Wasathiyah, Tasamuh, Cinta Damai. Malang: Pustaka Al-Khoirot.

Syukur, M. A. (2004). Tasawuf Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wahid, A. (2006). Islamku, Islam Anda, Islam Kita: Agama Masyarakat Negara Demokrasi. Jakarta: Wahid Institute.

Wijaya, A. (2018). Dari Membela Tuhan ke Membela Manusia: Kritik atas Nalar Agamaisasi Kekerasan. Bandung: Mizan. Diambil dari https://openlibrary.telkomuniversity.ac.id/pustaka/145751/dari-membela-tuhan-ke-membela-manusia-kritik-atas-nalar-agamaisasi-kekerasan.html

Wijaya, A. (2020). Menatap Wajah Islam Indonesia. Yogyakarta: IRCISOD.

Zuhri, A. M. (2010). Pemikiran KH. M. Hasyim Asy’ari tentang ahl al-sunnah wa al-jama’ah. Surabaya: Khalista.




DOI: https://doi.org/10.23971/jsam.v17i1.2421

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Studi Agama dan Masyarakat


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Alamat Redaksi:

Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LP2M)

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya

Jalan George Obos Komplek Islamic Centre, Palangka Raya, Kalimantan Tengah, 73111

Telp (Muhammad Nur Effendi) 0852-5252-0905.

Email: jsam.iainpky@gmail.com