Implementasi Model Pembelajaran BCCT (Beyond Centers And Circle Times) dan Model Pembelajaran Konsiderasi di TK Khalifah Baciro Kota Yogyakarta

Raudatul Hasanah, Muhammad Abdul Latif

Abstract


This study aims to provide an overview of the implementation of the BCCT learning model and the consideration learning model in TK Khalifah Baciro, Yogyakarta City. This research method uses qualitative research. The subjects of this research were 4 class teachers, 1 school principal and 36 students. Data collection uses observation, interviews, and documentation. The data analysis uses the Huberman Milles Model. The authenticity test uses triangulation of techniques and sources. The results showed that the BCCT learning model and consideration can be used as a reference for early childhood education institutions as an effort to develop aspects of creative and innovative child development. In addition, considerations of the learning model can shape the character of the child's mercy, such as manners, good character and good behavior.

Keywords


BCCT Learning; Consideration Learning; Early Childhood

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 507 times | PDF view : 3103 times

References


Anam, Saiful. Jangan Remehkan Taman Kanak-Kanak Taman Yang Paling Indah. Yogyakarta: PT Wangsa Jatra Lestari, 2007.

Aziz, Abdul. “Implementasi Inovasi Pada Model-Model Pendidikan Anak Usia Dini Di Taman Pengasuhan Anak (TPA) Serama Kementrian Kesehatan RI.†JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini 11, no. 2 (November 30, 2017): 201–14. https://doi.org/10.21009/JPUD .112.01.

Departemen Pendidikan Nasional. Pedoman Penerapan Pendekatan beyond Centers and Circle Time (BCCT) (Pendekatan Sentra Dan Lingkungan) Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta, 2006.

Gustini. “Pengaruh Model Pembelajaran Konsiderasi Terhadap Sikap Siswa Pad Pola Hidup Sehat Bersih Dan Sehat.†UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 2011.

Hamzah, Nur. “Pelaksanaan Pembelajaran BCCT Bagi Anak Usia Dini: Study Pelaksanaan BCCT Di TK Islam Mujahidin Al-Mudarris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam p-ISSN: 2622-1993 Vol. 2, No. 2, November 2019, pp. 184 - 199 e-ISSN: 2622-1586 198 Pontianak.†At-Turats 10, no. 2 (July 19, 2016): 119–32. https://doi.org/10.24260/atturats.v10i2.668.

Martha Yuliana Agustiningsih, Dewi Gunawati, Winarno. “Pengaruh Model Pembelajaran Konsiderasi Terhadap Sikap Toleransi Siswa Pada Kompetensi Dasar Menghargai Keberagaman Suku, Agama, Ras Dan Antargolongan Dalam Bingkai Bhinneka Tunggal Ika.†Educitizen 2, no. 2 (2018). https://jurnal.fkip.uns.ac.id/in dex.php/civic/article/view/1190 5.

Martha Yuliana Agustiningsih, Dewi Gunawati & Winarno. “Pengaruh Model Pembelajaran Konsiderasi Terhadap Sikap Toleransi Siswa Pada Kompetensi Dasar Menghargai Keberagaman Suku, Agama, Ras Dan Antargolongan Dalam Bingkai Bhinneka Tunggal Ika.†Educitizen 2, no. 2 (2018).

Moleong, Lexy J., and Tjun. Surjaman. Metodologi Penelitian Kualitatif. Penerbit PT Remaja Rosdakarya, 2017.

Mulyasa, E. Manajemen PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2014.

Mursid. Pengembangan Pembelajaran PAUD. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2017.

Prastowo, Andi. Metode Penelitian Kualitatif Dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2011.

Prianggita, Veny Agustini. “Penerapan Model Konsiderasi Dan Pembentukan Rasional Dalam Pembelajaran.†MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran 2, no. 1 (April 12, 2016): 72–80. https://doi.org/10.30653/003.2 01621.34.

Saleh, Martini. Panduan Pendidikan Sentra Untuk PAUD. Jakarta: Pustaka Al-Falah, 2010.

Sanjaya, Wina. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group, 2010.

Sugiyono. Metode Penenlitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2017.

Suharto. “Efektivitas Penerapan Al-Mudarris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam p-ISSN: 2622-1993 Vol. 2, No. 2, November 2019, pp. 184 - 199 e-ISSN: 2622-1586 199 Model Pembelajaran Konsiderasi Untuk Meningkatkan Moral Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak DI MTS. Madani Alauddin Pao-Pao Kab. Gowa.†UIN Alauddin Makasar, 2018. http://repositori.uinalauddin.ac.id/8962/1/SUHART O.pdf.

Wibowo, Agus. Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012.

Yulida, Dea, Nandi Warnandi, and Dedy Kurniadi. “ModelL Konsiderasi Untuk Melatih Ketrampilan Sosial Anak Dengan Hambatan Emosi Dan Perilaku.†JASSI ANAKKU 18, no. 2 (January 19, 2018): 15–21. http://ejournal.upi.edu/index.p hp/jassi/article/view/9689.

Yusri Pangabean, Dkk. Strategi, Model, Dan Evaluasi, (Bandung: Bina Media Informasi. Bandung: Bina Media Informasi, 2007.




DOI: https://doi.org/10.23971/mdr.v2i2.1538

Article Metrics

Abstract view : 507 times
PDF - 3103 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Raudatul Hasanah dan Muhammad Abdul Latif

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter

Alamat Redaksi:

Jurusan Tarbiyah

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK)

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya

Jalan George Obos Komplek Islamic Centre, Palangka Raya, Kalimantan Tengah, 73111

Telp (Setria) 0857 141 777 54

Email: jurnal.al-mudarris@iain-palangkaraya.ac.id / setria.utama.rizal@iain-palangkaraya.ac.id

View My Stats