Media Application Math Board to Improve Children's Cognitiveness in RA UMDI TAQWA Parepare

Authors

  • Novita Ashari IAIN PArepare

DOI:

https://doi.org/10.23971/mdr.v6i1.4476

Keywords:

Children, Cognitive, Math Board,

Abstract

The purpose of this study is that researchers want to apply Math Board media to increase cognitive children aged 5-6 years. This is motivated by the lack of media to develop children's cognitive aspects at RA UMDI TAQWA Parepare. The method used in this research is qualitative with a case study approach. The subjects in this study were 13 children at RA UMDI TAQWA Lakessi Parepare. The results of this study indicate that Math Board media can be an innovative media that can develop children's cognitive aspects, especially in addition and subtraction. Math Board media makes children able to solve problems and think logically with a satisfactory category because children actively participate and like Math Board, based on six indicators of children's cognitive development.

Author Biography

Novita Ashari, IAIN PArepare

Fakultas Tarbiyah

References

Andriawan, B. (2014). Identifikasi Kemampuan Berpikir Logis Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas VIII-1 SMP Negeri 2 Sidoarjo. MATHEdunesa, 3(2), 42

Anisaul Khasanah, B., & Studi Pendidikan Matematika FKIP UMPRI Lampung, P. (2022). Pengembangan Media Papan Permainan Matematika (Paper Math). 10(1), 93

Arvianto, S., & Widayati, W. (2020). Pengembangan Media Smart Board Mathematics Pada Mata Pelajaran Matematika Materi KPK dan FPB di Kelas V. Prosiding Seminar Nasional …. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/download/661/578

Dwi Sari, N., & Setiawan, J. (2020). Papan Gekola Sebagai Media Pembelajaran Matematika Yang Inovatif Dengan Pendekatan Steam. Jurnal Saintika Unpam : Jurnal Sains Dan Matematika Unpam, 3(1), 31. https://doi.org/10.32493/jsmu.v3i1.4728

Emilia, N. I. (2022). Pengembangan media permainan papan sirkuit matematika pada materi perkalian pecahan untuk siswa kelas V Mi Nurul Huda Munjul Kabupaten Cirebon. Change Think Journal, 1(01), 96-107.

Endira, N., & Rianto, E. (2017). Pengaruh Media Matching Board Terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Geometri Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Rina Surabaya. PAUD Teratai, 6(1), 3

Hanifah, M., & Alam, S. K. (2019). Pengaruh Kemampuan Berpikir Logis Matematis Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Lotto Di Kelompok B. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 2(6), 302. https://doi.org/10.22460/ceria.v2i6.p302-308

Hasanah, A. (2020). Penerapan Media Corong Berhitung Dalam Meningkatkan Kemampuan Number Sanse Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 69

Indrawati, D., & Farantika, D. (2021). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun dengan Penerapan Kegiatan Fun Cooking di TK Al Muhajirin Kota Malang. SINDA: Comprehensive Journal of Islamic Social Studies, 1(1), 7-14.

Jarwani, J. (2022). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka 1-10 pada Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Bermain Variatif dengan Media Loose Part. AUDIENSI: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 1(1), 12-25.

Khotimah, N., (2014). Meningkatkan Kemampuan Klasifikasi Media Kartu Geometri Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Tunas Harapan Desa Podoroto Kecamatan Kesamben Kabupaten Jombang. 1

Kurniawati, R. (2013). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Dengan Permainan Ular Tangga Pada Anak Kelompok B Tk Yunior Surabaya. PAUD Teratai, 2(1), 24

Kurniasari, I., Sasmiati, S., & Haenilah, E. Y. (2018). Penggunaan media alam sekitar dan kemampuan berfikir logis anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 4(1).

Laily, A., Jalal, F., & Karnadi, K. (2019). Peningkatan Kemampuan Konsep Matematika Awal Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Papan Semat. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 396. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.214

Listiani, D., & Prihatnani, E. (2018). Pengembangan media pembelajaran dart board math bagi siswa kelas VII SMP. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 21

Malapata, E., & Wijayanigsih, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Lumbung Hitung. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 283. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.183

Midya Yuli Amreta, & Ani Safa

Mulyaningsih, E., & Palangngan, S. T. (2021). Pengaruh permainan puzzle terhadap kemampuan mengenal lambang bilangan pada anak usia dini. AL-GURFAH: Journal of Primary Education, 1(1), 29-40.

Mulyati, E., & Suryani, L. (2023). Penggunaan Media Board Game dan Aplikasi Quizziz dalam Pengembangan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 8718-8729.

Nurtaniawati, N. (2017). Peran guru dan media pembelajaran dalam menstimulasi perkembangan kognitif pada anak usia dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 3(1), 1-20.

Permana, D., & Djatmiko, M. D. (2021). Perancangan Mainan Anak Usia 3-6 Tahun Berbasis Metode Pendidikan Montessori. Fad. https://eproceeding.itenas.ac.id/index.php/fad/article/view/209%0Ahttps://eproceeding.itenas.ac.id/index.php/fad/article/download/209/150

Rekysika, N. S., & Haryanto, H. (2019). Media Pembelajaran Ular Tangga Bilangan Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 56

Rusawalsep, E. R. (2020). Meningkatkan Kemampuan Kemampuan Mengenal Sebab Akibat Anak Melalui Metode Eksperimen Pada Anak Kelompok B. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(2), 163

Septiyani, F. K., Rintayati, P., & Istiyati, S. (2018). Pengaruh Board Games terhadap Mathematic Ability dalam Pengenalan Konsep Penjumlahan dan Pengurangan pada Anak Usia 5-6 Tahun. Kumara Cendikia: Jurnal Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 1

Sholihah, K. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Media Puzzle Angka. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 1(5), 13. https://doi.org/10.22460/ceria.v1i5.p13-22

Sopian, L. A., Yudha, C. B., & Oktaviana, E. (2020). Penerapan Media Papan Geoboard pada Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 444

Sulaiman, U., Ardianti, N., & Selviana, S. (2019). Tingkat Pencapaian Pada Aspek Perkembangan Anak Usia Dini 5-6 Tahun Berdasarkan Strandar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 52. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i1.9385

Yosiva, A., Hendrawan, B., & Pratiwi, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Pintar (PAPIN) dan Katalog Ajaib (KAJIB) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 1 Kaliwalu. Jurnal PGSD, 7(2), 20-26.

Downloads

Published

2023-05-31