Youtube as a Learning Media Islamic Education
Abstract
This study aims to determine the usefulness and management of YouTube which is used as a learning medium for Islamic Religious Education, as well as the audience's response to YouTube accounts that discuss PAI material. The method in this study uses a qualitative approach with a descriptive method. Data collection is carried out through literature study techniques, observation, and documentation on YouTube channels that discuss PAI material. This study analyzed six YouTube Channels related to Islamic Religious Education learning content. The results showed that the use of YouTube as a tool for teachers in explaining PAI material can make it easier for teachers to find teaching materials that are in accordance with the demands of the times. The management of interesting PAI learning media on YouTube is managed by uploading videos and designing content as interesting as possible so that it can be enjoyed by users who use YouTube for their learning needs. Then the response to using YouTube in PAI learning was very liked with positive comments from the Channel. So that YouTube is used as a search medium for PAI material, as an additional medium in finding information related to the material you want to learn, as well as to increase student motivation in learning.
Keywords
Full Text:
PDFArticle Metrics
Abstract view : 89 times | PDF view : 34 timesReferences
Aditiya, N., & Prastowo, A. (2021). Penggunaan video youtube pada pembelajaran tematik saat pembelajaran daring untuk menumbuhkan minat belajar peserta didik. Edutainment, 9(2), 108–117.
Akbar, A. (2018). Efektifitas Youtube Sebagai Media Penyebaran Informasi (Studi Pada Serambi on TV). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Basri, R. U., & Busrah, Z. (2021). Youtube Sebegai Media Pembelajaran PAI di Masa Pandemi Covid-19. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 19(1), 17–30.
Budiman, A., & Al-Ahyar, M. (2022). Penggunaan Media Youtube dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Maharah Al-Kalam Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 5827–5832.
Burke, S. C., & Snyder, S. L. (2008). YouTube: an innovative learning resource for college health education courses. International Electronic Journal of Health Education, 11, 39–46.
Cahyono, G. (2019). Pemanfaatan Media Youtube Dakwah Ustadz Adi Hidayat dalam Pengembangan Materi Fikih Madrasah Ibtidaiyah. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 4(1), 78.
Cahyono, G., & Asdiqoh, S. (2019). Pemilihan Media Pembelajaran PAI Berbasis Youtube dalam Meneguhkan Siswa Berkarakter di Tengah Gelombang Radikalisme. Proceeding Annual Conference on Islamic Religious Education, 1(1), 1–12.
Daradjat, Z. (2014). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Farhatunnisya, A. (2020). Pemanfaatan Video Youtube Dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Insan Litera. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(2), 109–114.
Hariyanto, A., & Putera, A. (2022). Konten Kreator Youtube Sebagai Sumber Penghasilan (Telaah Kritis Hukum Ekonomi Syari’ah). 3(2), 301–309.
Itiarani, I. (2019). Penggunaan Video Dari Youtube Sebagai Media Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Kelas VIII SMP Negeri 20 Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.
Mardiana, L., Pani, R., Ihsani, N., Ridwan, M., Samudra, A., & Sabri, M. (2021). Pondok Literasi Sebagai Upaya Mengembangkan Minat Baca Anak di Dusun Tanah Betian. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat STAI Darul Kamal NW Kembang Kerang, 1(1), 30–42.
Mustakim, M. (2020). Efektivitas pembelajaran daring menggunakan media online selama pandemi covid-19 pada mata pelajaran matematika. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1–12.
Rahman, F. N., & Fakhruddin, A. (2021). Perancangan Video Berbasis Youtube sebagai Media Pembelajaran PAI. Taklim Jurnal Pendidikan Agama Islam, 19(2), 137.
Ramayulis, H. (2012). Metodologi pendidikan agama Islam. Kalam Mulia.
Salsabila, K., & Firdaus, A. H. (2018). Pendidikan Akhlak Menurut Syekh Kholil Bangkalan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 39. https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.153
Salsabila, U. H., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020). Urgensi penggunaan media audiovisual dalam meningkatkan motivasi pembelajaran daring di sekolah dasar. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284–304.
Satori, D., & Komariah, A. (2011). Metodologi penelitian kualitatif.
Setiadi, E. F., Azmi, A., & Indrawadi, J. (2019). Youtube sebagai sumber belajar generasi milenial. Journal of Civic Education, 2(3), 313–323.
Sulaiman,(2017) Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Banda Aceh: Yayasan PENA Banda Aceh
Tohari, H., & Bachri, B. S. (2019). Pengaruh Penggunaan Youtube Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Mahasiswa. Kwangsan, 7(1), 286-906.
Wilda, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Sparkol Video Scribe Kelas X Di Sman 1 Bandar Lampung.
Ya’cub, M. (2021). Pendidikan Masa Kini Untuk Generasi Penerus Perjuangan Nabi Muhammad SAW. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 10(1), 115–127.
Zainiyati, H. S. (2017). Media pembelajaran PAI: teori dan aplikasinya.
DOI: https://doi.org/10.23971/mdr.v6i2.4555
Article Metrics
Abstract view : 89 timesPDF - 34 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Nurfitri fitri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Alamat Redaksi:
Jurusan Tarbiyah
Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK)
Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya
Jalan George Obos Komplek Islamic Centre, Palangka Raya, Kalimantan Tengah, 73111
Telp (Setria) 0857 141 777 54