INTERNAL DAN EKSTERNAL DALAM PENERAPAN PENILAIAN MANAJEMEN MUTU DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM

Ngalimun Ngalimun

Abstract


ABSTRACT

The results of the discussion related to the assessment of the internal and external scope in the implementation of Quality Management in educational institutions, the following conclusions can be drawn. Organizational environment can be distinguished into the internal environment (internal environment) which consists of three supporting elements, namely: first, the structure (structure), with regard to communication, authority and work flow. The structure is often also called the chain of command, and is depicted graphically using an organizational chart; second, culture (culture), is a pattern of beliefs, expectations, and values that apply among members of the organization; and third, resources, which include a person's expertise, abilities, and managerial talents of each member of the organization. While the external scope is the conditions that are outside the organization, which also directly affect the continuity of the organization's wheels, such as the occurrence of protests or strikes, the emergence of changes to laws, environmental uncertainty and others. In assessing the two scopes, it can be done by using the ten characteristics contained in Quality Management, namely: 1) customer focus; 2) obsession with quality; 3) scientific approach; 4) long-term commitment; 5) teamwork (teamwork); 6) continuous system improvement; 7) education and training; 8) restrained freedom; 9) unity of purpose; and 10) the involvement and empowerment of employees. For organizations or educational institutions that want to continue to exist in this highly competitive modern era, a commitment to quality (quality) and providing satisfaction to customers is a non-negotiable fixed price.

keywords: Internal And External, Quality Management Assessment In Islamic Education Institutions

 

ABSTRAK

Hasil pembahasan terkait penilaian lingkup internal dan eksternal dalam penerapan Manajemen Mutu di lembaga pendidikan, dapat ditarik kesimpulan sebagai berikut. Lingkungan organisasi dapat dibedakan menjadi lingkungan internal (internal environment) yang terdiri dari tiga unsur pendukung, yaitu: pertama, struktur (structure), berkenaan dengan komunikasi, wewenang dan alur kerja. Struktur sering juga disebut rantai komando, dan digambarkan secara grafis menggunakan bagan organisasi; kedua, budaya (culture), merupakan pola keyakinan, harapan, dan nilai yang berlaku di antara anggota organisasi; dan ketiga, sumber daya, yang meliputi keahlian, kemampuan, dan bakat manajerial seseorang dari setiap anggota organisasi. Sedangkan lingkup eksternal adalah kondisi yang berada di luar organisasi, yang juga secara langsung mempengaruhi kelangsungan roda organisasi, seperti terjadinya protes atau pemogokan, munculnya perubahan undang-undang, ketidakpastian lingkungan dan lain-lain. Dalam menilai kedua ruang lingkup tersebut dapat dilakukan dengan menggunakan sepuluh karakteristik yang terdapat dalam Manajemen Mutu, yaitu: 1) fokus pada pelanggan; 2) obsesi dengan kualitas; 3) pendekatan ilmiah; 4) komitmen jangka panjang; 5) kerja tim (teamwork); 6) perbaikan sistem yang berkesinambungan; 7) pendidikan dan pelatihan; 8) kebebasan yang terkendali; 9) kesatuan tujuan; dan 10) pelibatan dan pemberdayaan karyawan. Bagi organisasi atau institusi pendidikan yang ingin tetap eksis di era modern yang sangat kompetitif ini, komitmen terhadap mutu (mutu) dan memberikan kepuasan kepada pelanggan merupakan harga mati yang tidak dapat ditawar lagi.

kata kunci: Internal dan Eksternal, Penilaian Manajemen Mutu Pada Lembaga Pendidikan Islam


Keywords


Internal dan Eksternal, Penilaian Manajemen Mutu Pada Lembaga Pendidikan Islam

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 221 times | PDF view : 568 times

References


DAFTAR PUSTAKA

Arikunto. (2015). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Bina Usaha.

Balai Pustaka. (2017). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Budiharso, T. & Tarman, B. (2020). Improving Quality Education through Better Working Conditions of Academic Institutes, Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7 (1), 99-115. http://dx.doi.org/10.29333/ejecs/306

Budiharso, T. (2022). Inovasi Kurikulum Program Doktor Manajemen Pendidikan Islam UIN Raden Mas Said Surakarta. Makalah Doktor Manajemen Pendidikan UIN Raden Mas Said Surakarta

David. Fred. R (2015) Strategic Management Concepts And Cases. Pearson Education, Inc., Publishing as Prentice Hall

Diaty, R., Arisa, A., Ari Lestari, N. C., & Ngalimun, N. (2022). Implementasi Aspek Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop, 2(2), 38–46. https://doi.org/10.37304/pandohop.v2i2.5244

Gaspersz, V. (2015). Total Quality Management. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Jasmani, Asf. (2013). Supervisi Pendidikan (terobosan baru dalam peningkatan kinerja pengawas sekolah dan guru). Jogjakarta: Ar-ruzz Media

Latifah, L., Ngalimun, N., Andi Setiawan, M., & Haji Harun, M. (2020). Kecakapan Behavioral Dalam Proses Pembelajaran PAI Melalui Komunikasi Interpersonal. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 5(2), 36-42. https://doi.org/10.33084/bitnet.v5i2.1747

Latifah., Noor Fazariah Handayani. (2022). Kontribusi Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dan Kepuasan Kerja Terhadap Pelaksanaan. Kinerja Guru di SD Muhammadiyah Martapura. Jurnal Terapung: Ilmu-Ilmu Sosial, Vol. 4 No. 1 tahun 2022. e-ISSN: 2656-2928. https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/terapung/article/view/7356

Miller, J. P. & Seller, W. (2015). Curriculum Perspectives and Practice. New York: Longman.

Munadi, M. (2020). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aswaja Pressind.

Ngalimun. (2021). Hubungan Pelaksanaan Supervisi Dan Motivasi Kerja Guru Dengan Kemampuan Pembelajaran Guru SMA IT Assalam Martapura. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi. Vol. 2 No. 1, e-ISSN: 2776-5113.

Riinawati, Ngalimun. (2022). Implementation of Character Education in Islamic Perspective at School. Vol. 6 No. 1. 2022: Journal of Positive Psychology and Wellbeing ISSN: 2587-0130. https://journalppw.com/index.php/jppw/article/view/871

Sallis, E. (2016). Total Quality Management in Education. Jogjakarta: Ircisod.

Siswanto, S. B. (2015). Manajemen Tenaga Kerja Indonesia: Pendekatan Administratif dan Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Suprapti, Najimatul Ilmiyah, Latifah, Noor Fazariah Handayani. (2022). Islamic Aqidah Learning Management to Explore the Potential of Madrasah Students. Vol. 5 No. 1, 2022. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal) : Humanities and Social Sciences. https://www.bircu-journal.com/index.php/birci/article/view/4175

Stempel, G. H. (2018). Content Analysis. terj. Jalaludin Rahmat dan Arko Kasta. Bandung: Arai Komunikasi

Terry, G. (2015). Dasar-Dasar Manajemen. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Tjiptono, F & Anastasia. (2015). Total Quality Management. Yogyakarta: Andi Offset.




DOI: https://doi.org/10.23971/muallimun.v2i2.4747

Article Metrics

Abstract view : 221 times
PDF - 568 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ngalimun Ngalimun

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Alamat Redaksi:

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya

Jalan George Obos Komplek Islamic Centre, Palangka Raya, Kalimantan Tengah, 73111