Ilmu dan Islam: Mengurai Konsep dan Sumber Ilmu dalam Al-Qur’an dan Hadis
Abstract
This study aims to explore the meaning or concept of the word “knowledge†often mentioned in the Quran and Hadith. The first step was by taking an inventory of the verses that talk about knowledge and then categorizing them thematically. The data obtained were then analyzed with the descriptive-analytical method. It resulted in three findings. First, the verses related to knowledge in the Quran and Hadith are still general and need interpretation to understand the essential meaning related to the definition or nature of knowledge conceptually. Second, there are three components in acquiring knowledge, namely the senses, reason, and inspiration. Third, interpretation gives birth to different opinions on the sources of knowledge, especially between Al-Ghazali and his rivals. These differences are caused by different perspectives in interpreting the verses of the Qur'an and Hadith.
Â
Keywords:Â Source of knowledge;Â The concept of knowledge; Knowledge in the Quran;Â Knowledge in the Hadith
Full Text:
PDFArticle Metrics
Abstract view : 1210 times | PDF view : 3222 timesReferences
Abidin, Muhammad Zainal. 2016. ‘Konsep Ilmu Dalam Islam: Tinjauan Terhadap Makna, Hakikat, Dan Sumber-Sumber Ilmu Dalam Islam’. Jurnal Ilmiah Ilmu Ushuluddin 10 (1): 107–20. https://doi.org/10.18592/jiu.v10i1.747.
Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. 1980. ‘The Concept of Islamic Education’. In . https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2.
Al-Ghazali. 2004. Al-Risalat al-Laduniyyah. Yogyakarta: Mitra Pustaka.
An-Nawawi. 2009. Al-Majmu’: Syarh Al-Muhadzab Li Al-Syairazi. Translated by Abdurrahim Ahmad, Umar Mujtahid, and Sulthon Akbar. Jakarta: Pustaka Azzam.
Anshari, Endang Saifudin. 2005. Wawasan Islam: Pokok-Pokok Pikiran Tentang Paradigma Dan Sistem Islam. Jakarta: Gema Insani.
As’ad, Aliy. 2007. Terjemah Ta’limul Muta’allim Bimbingan Bagi Penuntut Ilmu Pengetahuan. Kudus: Menara Kudus.
Bakhtiar, A. 2017. Filsafat Ilmu. 1st ed. Depok: Rajawali Press.
Baqi, Muhammad Fuad Abs Al. 1945. Al Mu’jam al Mufahras Li Alfaz Il Quran Il Kareem. Mesir: Dar al-Kutb.
Daud, W.M.N.W. 2005. ‘Epistemologi Islam Dan Tantangan Pemikiran Umat’. ISLAMIA: Majalah Pemikiran Dan Peradaban Islam 3 (5).
Estuningtyas, Retna Dwi. 2018. ‘Ilmu dalam Perspektif Al-Qur’an’. QOF: Jurnal Studi Al-Qur’an dan Tafsir 2 (2): 203–16. https://doi.org/10.30762/qof.v2i2.602.
Gie, T.L. 1997. Pengantar Filsafat Ilmu. Jakarta: Penerbit Liberty.
Hasani, Hasani. 2012. ‘Filsafat Ilmu dalam Pendekatan Studi Agama: Kajian Konsep dan Aplikasi Ilmu Tafsir dan Syariah’. AL-’ADALAH 10 (1): 353–72. https://doi.org/10.24042/adalah.v10i1.287.
Hasyim, Mochamad. 2018. ‘Epistemologi Islam (Bayani, Burhani, Irfani)’. Jurnal Al-Murabbi 3 (2): 217–28.
Junaidi. 2018. ‘Urgensitas Ilmu Menurut Konsep Islam’. At- Tarbawi 5 (2): 51–61.
Kadir, M.A. 2003. Ilmu Islam Terapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Khotimah, Khusnul. 2014. ‘Paradigma Dan Konsep Ilmu Pengetahuan Dalam Al-Qur`an’. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman 9 (1): 67–83. https://doi.org/10.21274/epis.2014.9.1.67-84.
Latada, Muniati Y., Nisa Uswatun Hasana, Kasim Yahiji, and Kasim Yahiji. 2020. ‘Dimensi Sains Dan Teknologi Dalam Al-Qur’an: Implikasinya Dalam Pembelajaran’. Al-Muzakki 2 (1): 25–34.
Maksum, Ali. 2017. Pengantar Filsafat: Dari Masa Klasik Hingga Postmodernisme. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Najati, Muhammad Utsman. 2002. Jiwa Dalam Pandangnan Para Filsuf. Bandung: Pustaka Hidayah.
Rosenthal, Franz. 2006. Knowledge Triumphant: The Concept of Knowledge in Medieval Islam. Leiden: Brill. https://brill.com/view/title/13219.
Shihab, M. Quraish. 2013. Wawasan Al-Qur’an: Tafsir Tematik Atas Pelbagai Persoalan Umat. Edisi Baru. Bandung: Bandung: Mizan.
———. 2014. Membumikan Al-Qur’an: Fungsi Dan Peran Wahyu Dalam Kehidupan Masyarakat. Bandung: Mizan Pustaka.
Shihab, Muhammad Quraish. 2014. Membumikan Al-Qur’an: Fungsi Dan Peran Wahyu Dalam Kehidupan Masyarakat. Bandung: Mizan.
Soelaiman, Darwis. A. 2019. Filsafat Ilmu Pengetahuan: Perspektif Barat Dan Islam. Aceh: Bandar Publishing.
Suryati, Ai, Nina Nurmila, and Chaerul Rahman. 2019. ‘Konsep Ilmu dalam Al-Qur’an: Studi Tafsir Surat Al-Mujadilah Ayat 11 dan Surat Shaad Ayat 29’. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir 4 (02): 216–27. https://doi.org/10.30868/at.v4i02.476.
Ulfah, Maria. 2012. ‘Mekanisme Peroleh Ilmu Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam’. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran 12 (2). https://doi.org/10.22373/jid.v12i2.454.
Umar. 2018. ‘Filsafat Ilmu: Suatu Tinjauan Pengertian Dan Objek Dalam Filsafat Pengetahuan’. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar 2 (2): 160–70. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v2i2.392.
Zain, Asmuni. 2017. ‘Konsep Al-Qur’an Terhadap Dikotomi Ilmu Pengetahuan’. Al Iman: Jurnal Keislaman Dan Kemasyarakatan 1 (02): 259–74.
Zain, S.M. 1987. Pengenalan Sejarah Dan Falsafah Sains. Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ziman, J.M. 1980. Teaching and Learning about Science Dan Society. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.23971/njppi.v5i2.3821
Article Metrics
Abstract view : 1210 timesPDF - 3222 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-Berbagi Serupa 4.0 Internasional.
Editor and Administration Address
NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam
Fakultas Ushuluddin, Adab dan Dakwah IAIN Palangka Raya
Jl. G. Obos (Kompleks Islamic Center) No. 24, Palangka Raya, Kalimantan Tengah, Indonesia
Phone: (0536) 3226356
Website:Â http://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/nalar/
Email: jurnal-nalar@iain-palangkaraya.ac.id, mualimin@iain-palangkaraya.ac.id, heri.setiawan@iain-palangkaraya.ac.id
Â