Pembelajaran Maharah Al-Istima’ dengan Memanfaatkan Media Youtube: Problematika dan Solusi
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFArticle Metrics
Abstract view : 5430 times | PDF view : 4050 timesReferences
Adams, H. M. (1946). Learning to Listen. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 20(7), 401–403. https://doi.org/10.1080/00098655.1946.11473767
Al-Tabany, T. I. B. (2015). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual: Konsep Landasan dan Implementasinya pada Kurikulum 2013 (Jakarta). Prenadamedia Group. //fia.ub.ac.id/katalog/index.php?p=show_detail&id=949&keywords=
Asrori, I. (2016). Strategi Pembelajar Indonesia Mengidentifikasi Makna Kata Bahasa Arab dalam Konteks Kalimat Wacana Geografi. Arabi : Journal of Arabic Studies, 1(2), 11–23. https://doi.org/10.24865/ajas.v1i2.4
Aviana, R., & Hidayah, F. F. (2015). Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa terhadap Daya Pemahaman Materi pada Pembelajaran Kimia di SMA Negeri 2 Batang. JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS), 3(1), 30–33. https://doi.org/10.26714/jps.3.1.2015.30-33
Azor, R. O., Asogwa, U. D., Ogwu, E. N., & Apeh, A. A. (2020). YouTube audio-visual documentaries: Effect on Nigeria students’ achievement and interest in history curriculum. The Journal of Educational Research, 113(5), 317–326. https://doi.org/10.1080/00220671.2020.1819182
Hamidah, H. (2019). Arabic Language: Between Learning Necessity and Responsibility (ar). Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 7(1), 35–44. https://doi.org/10.23971/altarib.v7i1.1472
Haniah, H. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Mengatasi Masalah Belajar Bahasa Arab. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 2(1). https://doi.org/10.23971/altarib.v2i1.588
Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Remaja Rosdakarya.
Ilmiani, A. M., Ahmadi, A., Rahman, N. F., & Rahmah, Y. (2020). Multimedia Interaktif untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 17–32. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1902
Jones, T., & Cuthrell, K. (2011). YouTube: Educational Potentials and Pitfalls. Computers in the Schools, 28(1), 75–85. https://doi.org/10.1080/07380569.2011.553149
Jubaidah, S., Pimada, L. H., Yurisa, P. R., & Wargadinata, W. (2020). Fa’āliyyah Ta’līm Mahārah al-Istimā’ bi Istikhdām Android li al-Jawwāl. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 4(1), 49–64. https://doi.org/10.18326/lisania.v4i1.49-64
Julaikah, D. I. (2017). Menghadirkan Film dalam Pembelajaran Bahasa Jerman Sebagai Bahasa Asing (DEUTSCH ALS FREMDSPRACHE). Paramasastra, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.26740/parama.v4n1.p%p
Makruf, I. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasan Aliyah Kabupaten Sukoharjo. Arabi : Journal of Arabic Studies, 5(1), 79–90. https://doi.org/10.24865/ajas.v5i1.93
Marchant, G. C. (1972). The Efficiency of Film in Education. Educational Media International, 1, 11–12.
Marintan, D. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran dan Strategi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Ekonomi SMA Sedes Sapientiae Semarang, (studi pada tahun ajaran 2015/2016),. Economic Education Analysis Journal, 6(1), 12.
Ma’shomah, M. (2017). Istiratijiyyat al-Ta’allum al-Dzati li Thalabah al-Marhalah al-Jami’ah. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.23971/altarib.v5i1.764
Mochammad, P. B., & Syairozi, W. M. (2017). Istiratijiyat Talamidz Al-Marhalah Al-Tsanawiyah bi Ma’had Darussalam Gontor fi Ta’allum Maharah Al-Kitabah. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 4(1), 102–111. https://doi.org/10.15408/a.v4i1.5329
Moghavvemi, S., Sulaiman, A., Jaafar, N. I., & Kasem, N. (2018). Social Media as a Complementary Learning Tool for Teaching and Learning: The Case of Youtube (SSRN Scholarly Paper ID 3140146). Social Science Research Network. https://papers.ssrn.com/abstract=3140146
Ms, S. S. U., Ariwidodo, E., & Rabiyanti, E. N. (2012). Problematika dalam Belajar Listening Comprehension yang dihadapi Oleh Mahasiswa Semester III Tadris Bahasa Inggris STAIN Pamengkasan. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.19105/nuansa.v9i1.23
Mubarak, M. R., Wahdah, N., Ilmiani, A. M., & Hamidah, H. (2020). Penggunaan Vlog Dalam Pembelajaran Mahārah Kalām. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3(1), 109–126. https://doi.org/10.35931/am.v3i1.209
Muradi, A., & Hasbullah, H. (2016). Strategi Belajar Bahasa Arab Mahasiswa Prodi PBA IAIN Antasari Banjarmasin Menurut Model Oxpord. LiNGUA: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 11(1), 54–62. https://doi.org/10.18860/ling.v11i1.3413
Nuha, U. (2016). Ragam Metodologi & Media Pembelajaran Bahasa Arab. Diva Press.
Nuraeny, Y. (2016). Strategi Mengatasi Kesulitan Belajar Bahasa Arab Peserta Didik Pada Mata Kuliah Istima’ i: Alashriyyah, 2(1), 12–12.
Prawiradilaga, D. S. (2016). Mozaik Teknologi Pendidikan: E-Learning. Kencana.
Priansa;, D. J. (2017). Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran: Inovatif, Kreatif, dan Prestatif dalam Memahami Peserta Didik (Bandung). CV Pustaka Setia. //fmipa.unj.ac.id/lib/index.php?p=show_detail&id=101461
Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.18326/lisania.v1i1.1-16
Rosenthal, S. (2018). Motivations to seek science videos on YouTube: Free-choice learning in a connected society. International Journal of Science Education, Part B, 8(1), 22–39. https://doi.org/10.1080/21548455.2017.1371357
Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2011). Memahami konsep dasar pembelajaran Bahasa Arab. UIN-Maliki Press. http://repository.uin-malang.ac.id/1236/
Stebleton, M. J., Soria, K. M., & Mixon, J. D. (2011). Media Review: Facebook Me: Applying The Social Network Film to Student Development Theory and Practice. Journal of Student Affairs Research and Practice, 48(4), 505–521. https://doi.org/10.2202/1949-6605.6343
Tamim, R. M. (2013). Teachers’ Use of YouTube in the United Arab Emirates: An Exploratory Study. Computers in the Schools, 30(4), 329–345. https://doi.org/10.1080/07380569.2013.844641
Tella, A., Bode-Obanla, O., & Age, A. S. (2020). The perspective of undergraduate students on information needs and seeking behavior through YouTube. Journal of Electronic Resources Librarianship, 32(2), 94–109. https://doi.org/10.1080/1941126X.2020.1739826
TPEN4311 – Teknologi Pendidikan Dalam Pendidikan Jarak Jauh. (2019, October 8). Perpustakaan UT. https://www.pustaka.ut.ac.id/lib/tpen4311-teknologi-pendidikan-dalam-pendidikan-jarak-jauh/
Wang, H., & Chen, C. W. (2020). Learning English from YouTubers: English L2 learners’ self-regulated language learning on YouTube. Innovation in Language Learning and Teaching, 14(4), 333–346. https://doi.org/10.1080/17501229.2019.1607356
Zainuddin, & Radliyah. (2005). Metodologi dan Strategi Alternatif Pembelajaran Bahasa Arab. Pustaka Rihlah Grup.
DOI: https://doi.org/10.23971/altarib.v8i2.2282
Article Metrics
Abstract view : 5430 timesPDF - 4050 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Hamidah Hamidah, Marsiah Marsiah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed By:
Tool:
Al-Ta'rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya is published by Arabic Education Departement (PBA), the Faculty of Education and Teacher Training (FTIK),� State Islamic Institut (IAIN) of Palangka Raya in partnership with IMLA (Association of Arabic Lecturers).
Editor and Administration Address:
Arabic Education Departement (PBA), the Faculty of Education and Teacher Training (FTIK),� State Islamic Institut (IAIN) of Palangka Raya, Jalan G. Obos Komplek Islamic Centre Palangka Raya, Kalimantan Tengah, Indonesia, Postal Code 73111.Email: [email protected]/[email protected], Website: http://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/tarib
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.