Pembelajaran Maharah Al-Istima’ dengan Memanfaatkan Media Youtube: Problematika dan Solusi
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFArticle Metrics
Abstract view : 4761 times | PDF view : 3527 timesReferences
Adams, H. M. (1946). Learning to Listen. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 20(7), 401–403. https://doi.org/10.1080/00098655.1946.11473767
Al-Tabany, T. I. B. (2015). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual: Konsep Landasan dan Implementasinya pada Kurikulum 2013 (Jakarta). Prenadamedia Group. //fia.ub.ac.id/katalog/index.php?p=show_detail&id=949&keywords=
Asrori, I. (2016). Strategi Pembelajar Indonesia Mengidentifikasi Makna Kata Bahasa Arab dalam Konteks Kalimat Wacana Geografi. Arabi : Journal of Arabic Studies, 1(2), 11–23. https://doi.org/10.24865/ajas.v1i2.4
Aviana, R., & Hidayah, F. F. (2015). Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa terhadap Daya Pemahaman Materi pada Pembelajaran Kimia di SMA Negeri 2 Batang. JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS), 3(1), 30–33. https://doi.org/10.26714/jps.3.1.2015.30-33
Azor, R. O., Asogwa, U. D., Ogwu, E. N., & Apeh, A. A. (2020). YouTube audio-visual documentaries: Effect on Nigeria students’ achievement and interest in history curriculum. The Journal of Educational Research, 113(5), 317–326. https://doi.org/10.1080/00220671.2020.1819182
Hamidah, H. (2019). Arabic Language: Between Learning Necessity and Responsibility (ar). Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 7(1), 35–44. https://doi.org/10.23971/altarib.v7i1.1472
Haniah, H. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Mengatasi Masalah Belajar Bahasa Arab. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 2(1). https://doi.org/10.23971/altarib.v2i1.588
Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Remaja Rosdakarya.
Ilmiani, A. M., Ahmadi, A., Rahman, N. F., & Rahmah, Y. (2020). Multimedia Interaktif untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 17–32. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1902
Jones, T., & Cuthrell, K. (2011). YouTube: Educational Potentials and Pitfalls. Computers in the Schools, 28(1), 75–85. https://doi.org/10.1080/07380569.2011.553149
Jubaidah, S., Pimada, L. H., Yurisa, P. R., & Wargadinata, W. (2020). Fa’Äliyyah Ta’lÄ«m MahÄrah al-IstimÄ’ bi IstikhdÄm Android li al-JawwÄl. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 4(1), 49–64. https://doi.org/10.18326/lisania.v4i1.49-64
Julaikah, D. I. (2017). Menghadirkan Film dalam Pembelajaran Bahasa Jerman Sebagai Bahasa Asing (DEUTSCH ALS FREMDSPRACHE). Paramasastra, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.26740/parama.v4n1.p%p
Makruf, I. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasan Aliyah Kabupaten Sukoharjo. Arabi : Journal of Arabic Studies, 5(1), 79–90. https://doi.org/10.24865/ajas.v5i1.93
Marchant, G. C. (1972). The Efficiency of Film in Education. Educational Media International, 1, 11–12.
Marintan, D. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran dan Strategi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Ekonomi SMA Sedes Sapientiae Semarang, (studi pada tahun ajaran 2015/2016),. Economic Education Analysis Journal, 6(1), 12.
Ma’shomah, M. (2017). Istiratijiyyat al-Ta’allum al-Dzati li Thalabah al-Marhalah al-Jami’ah. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.23971/altarib.v5i1.764
Mochammad, P. B., & Syairozi, W. M. (2017). Istiratijiyat Talamidz Al-Marhalah Al-Tsanawiyah bi Ma’had Darussalam Gontor fi Ta’allum Maharah Al-Kitabah. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 4(1), 102–111. https://doi.org/10.15408/a.v4i1.5329
Moghavvemi, S., Sulaiman, A., Jaafar, N. I., & Kasem, N. (2018). Social Media as a Complementary Learning Tool for Teaching and Learning: The Case of Youtube (SSRN Scholarly Paper ID 3140146). Social Science Research Network. https://papers.ssrn.com/abstract=3140146
Ms, S. S. U., Ariwidodo, E., & Rabiyanti, E. N. (2012). Problematika dalam Belajar Listening Comprehension yang dihadapi Oleh Mahasiswa Semester III Tadris Bahasa Inggris STAIN Pamengkasan. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.19105/nuansa.v9i1.23
Mubarak, M. R., Wahdah, N., Ilmiani, A. M., & Hamidah, H. (2020). Penggunaan Vlog Dalam Pembelajaran MahÄrah KalÄm. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3(1), 109–126. https://doi.org/10.35931/am.v3i1.209
Muradi, A., & Hasbullah, H. (2016). Strategi Belajar Bahasa Arab Mahasiswa Prodi PBA IAIN Antasari Banjarmasin Menurut Model Oxpord. LiNGUA: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 11(1), 54–62. https://doi.org/10.18860/ling.v11i1.3413
Nuha, U. (2016). Ragam Metodologi & Media Pembelajaran Bahasa Arab. Diva Press.
Nuraeny, Y. (2016). Strategi Mengatasi Kesulitan Belajar Bahasa Arab Peserta Didik Pada Mata Kuliah Istima’ i: Alashriyyah, 2(1), 12–12.
Prawiradilaga, D. S. (2016). Mozaik Teknologi Pendidikan: E-Learning. Kencana.
Priansa;, D. J. (2017). Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran: Inovatif, Kreatif, dan Prestatif dalam Memahami Peserta Didik (Bandung). CV Pustaka Setia. //fmipa.unj.ac.id/lib/index.php?p=show_detail&id=101461
Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.18326/lisania.v1i1.1-16
Rosenthal, S. (2018). Motivations to seek science videos on YouTube: Free-choice learning in a connected society. International Journal of Science Education, Part B, 8(1), 22–39. https://doi.org/10.1080/21548455.2017.1371357
Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2011). Memahami konsep dasar pembelajaran Bahasa Arab. UIN-Maliki Press. http://repository.uin-malang.ac.id/1236/
Stebleton, M. J., Soria, K. M., & Mixon, J. D. (2011). Media Review: Facebook Me: Applying The Social Network Film to Student Development Theory and Practice. Journal of Student Affairs Research and Practice, 48(4), 505–521. https://doi.org/10.2202/1949-6605.6343
Tamim, R. M. (2013). Teachers’ Use of YouTube in the United Arab Emirates: An Exploratory Study. Computers in the Schools, 30(4), 329–345. https://doi.org/10.1080/07380569.2013.844641
Tella, A., Bode-Obanla, O., & Age, A. S. (2020). The perspective of undergraduate students on information needs and seeking behavior through YouTube. Journal of Electronic Resources Librarianship, 32(2), 94–109. https://doi.org/10.1080/1941126X.2020.1739826
TPEN4311 – Teknologi Pendidikan Dalam Pendidikan Jarak Jauh. (2019, October 8). Perpustakaan UT. https://www.pustaka.ut.ac.id/lib/tpen4311-teknologi-pendidikan-dalam-pendidikan-jarak-jauh/
Wang, H., & Chen, C. W. (2020). Learning English from YouTubers: English L2 learners’ self-regulated language learning on YouTube. Innovation in Language Learning and Teaching, 14(4), 333–346. https://doi.org/10.1080/17501229.2019.1607356
Zainuddin, & Radliyah. (2005). Metodologi dan Strategi Alternatif Pembelajaran Bahasa Arab. Pustaka Rihlah Grup.
DOI: https://doi.org/10.23971/altarib.v8i2.2282
Article Metrics
Abstract view : 4761 timesPDF - 3527 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Hamidah Hamidah, Marsiah Marsiah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed By:
Tool:
Al-Ta'rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya is published by Arabic Education Departement (PBA), the Faculty of Education and Teacher Training (FTIK), State Islamic Institut (IAIN) of Palangka Raya in partnership with IMLA (Association of Arabic Lecturers).
Editor and Administration Address:
Arabic Education Departement (PBA), the Faculty of Education and Teacher Training (FTIK), State Islamic Institut (IAIN) of Palangka Raya, Jalan G. Obos Komplek Islamic Centre Palangka Raya, Kalimantan Tengah, Indonesia, Postal Code 73111.Email: jurnalaltarib@gmail.com/attarib@iain-palangkaraya.ac.id, Website: http://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/tarib
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.